Kas ietekmē manu veselību: 2. faktors – UZTURS

18 June 2020, rakstu sagatavojusi Kristīne Viļuma

2.faktors – UZTURS

Nepareizs un neveselīgs uzturs – otrais faktors, kas neapšaubāmi ietekmē veselību!

Veselīgas ēšanas pamatprincipi it kā vairumam ir skaidri – vairāk dārzeņu un augļu, mazāk ogļhidrātu, vajadzētu ēst arī gaļu vai kompensēt aminoskābju trūkumu ar citiem produktiem, taču ko un kā darīt pareizi – daudzi no mums nav iemācījušies. Ja ikdienas uzturs nav sabalansēts, tad neizbēgami ar laiku vienas uzturvielas sāk trūkt, citas neuzsūcas, kādas ir pārsvarā.

Skumji un pat traģiski, ja ēdienkartēs pārsvarā ir tā saucamo ātrās ēdināšanas “restorānu” ēdienu klāsts – burgeri, kebabi, frī kartupeļi, picas, eļļā fritēti produkti utt., kā arī tortes, bulciņas, cepumi un citi konditorejas labumi. Protams, nevajag no tiem atteikties pavisam, taču tiem nebūtu jādominē Jūsu uztura piramīdas pamatā.

Kāpēc šāds uzturs nav labvēlīgs organismam? Tas praktiski nesatur šķīstošās šķiedrvielas, aminoskābes un vitamīnus. Citiem vārdiem – šie ēdieni ir tukši. Tie piepilda kuņģi, taču nepabaro organismu šūnu līmenī. Tieši otrādi – tie pieprasa papildus organisma resursus un enerģiju, lai šos produktus vispār pārstrādātu, tie krietni bojā gremošanas sistēmu un var radīt gan hroniskus aizcietējumus, gan caureju. Tāpēc cilvēki bieži turpina just izsalkumu un patiesībā kļūst atkarīgi no saldumiem vai sāļām uzkodām. Organisms ir pastāvīgi izsalcis.

Pārmērīga saldumu un rauga produktu (maize, konditoreja, alus) lietošana pastāvīgi baro Candida dzimtas sēnītes. Saldumi “apēd” zarnu trakta labo mikrofloru un ar laiku šo vietu ieņem patogēni. Tipiska pazīme patogēnu pārsvaram – piena sēne.

Savukārt gāzētu dzērienu lietošana, kas izraisa kuņģa gļotādas kairinājumu, kā arī saldinātās paku sulas (arī bērnu sulas) veicina patogēno mikroorganismu vairošanos un disbakteriozi.

Arī konservanti, aromatizētāji, garšas pastiprinātāji un tamlīdzīgi produkti veicina disbakteriozi.

Kā sabalansēt savu ēdienkarti?

  1. Uztura piramīdas pamatā jābūt DĀRZEŅIEM, nevis miltu izstrādājumiem. Šis būtu vienkāršs pamatprincips, kas jāievēro ikvienam visos vecumos.
  2. Izvairies no ātrās ēdināšanas ēdieniem, pusfabrikātiem, ceptiem ēdieniem un produktiem ar augstu tauku saturu.
  3. Izvairīties no rafinētas jeb attīrītas pārtikas lietošanas (šo produktu īpatsvaru novērtēt ir sarežģīti, taču pastāv viedokļi, ka pat 70% veikalos pieejamo produktu ir rafinēti un pārstrādāti). Lai šie produkti labāk un svaigāk izskatītos, piemēram, eļļai ir nofiltrētas nogulsnes, cukuram pievienoti optiskie balinātāji, lai tas būtu baltāks, taču šāda pārtika nesatur UZTURVIELAS, bet gan lielu tauku un cukura daudzumu. Interesants fakts – salīdzinājumā ar laiku pirms 50 gadiem šobrīd tauku, rafinēto produktu un ogļhidrātu/ saldinātāju dēļ cilvēks vidēji uzņem par 460 kalorijām vairāk, ko vairums no mums neiztērē.
  4. Izvēlies dzīvu pārtiku – produktus, kas satur pēc iespējas mazāk pārtikas piedevu, mākslīgu krāsvielu, E-vielu, konservantu, garšas pastiprinātāju.
  5. Izvēlies vietējos un sezonālos produktus.
  6. Apstrādātu produktu vietā izvēlies saldētus produktus – tie netiek apstrādāti un pārsvarā tiek sasaldēti uzreiz pēc novākšanas, tāpēc satur lielāku uzturvērtību nekā svaigi importētie.
  7. Ja vēlies našķoties, saldumus gatavo pats – tā kontrolēsi cukura un taukvielu daudzumu, ko uzņemsi.
  8. Periodiski pabarot organismu ar pilnu šūnu uztura spektru – aminoskābēm, vitamīniem, taukskābēm, labajām baktērijām, dzīvu ūdeni utt. Pat ja uzturā centies lietot produktus no bioloģiskām lauksaimniecībām, pesticīdu un ķīmijas lietošana kaimiņu laukos var būt pārmērīga un arī bioloģiskās saimniecības produkti nereti no tiem cieš. Bez tam mūsdienu pārtikas ražošana lielā mērā balstās uz maksimālas ražas iegūšanu un zemei netiek dota iespēja “atpūsties”. Tā atdod vērtīgos mikro un makroelementus uz tās audzētajām kultūrām, taču laika gaitā, ja netiek nodrošināta “atpūta”, tā noplicinās un dārzeņi, augļi un graudaugi kļūst tukšāki. Lai uzņemtu to pašu uzturvielu daudzumu, ko pirms 100 gadiem, cilvēkam būtu jāapēd desmitiem kilogramu dārzeņu un salātu dienā!
  9. Palīdzēt organismam izvadīt toksīnus ar dabas vielu palīdzību un dzīvu ūdeni (ūdens izvada 80% toksīnu)! Par to, kas ir dzīvs ūdens vaicā atsevišķi.

---------------------------------------------------------------------------

Kā reģistrēties/iegādāties Coral Club produktus?

Produkcijas iegāde iespējama reģistrējoties Coral Club mājas lapā. Izvēlieties vienu no mūsu ekspertiem/veselības treneriem, noklikšķinot uz linka zem konkrētā speciālista apraksta. Izvēlēties ekspertu!

Papildus Jūs iegūsiet:

  • Pastāvīgu 20% atlaidi uz visiem Coral Club produktiem;
  • Savu personīgo Coral Club konsultantu/nutriciologu, ar ko varēsiet sazināties gan telefoniski, gan e-pastā, lai saņemtu padziļinātu un pielāgotu konsultāciju katram Jūsu ģimenes loceklim.

NB!

  • Reģistrējoties mājas lapā, lūdzu saglabājiet Kluba numuru (parasti septiņciparu skaitlis), kas garantēs atlaidi;
  • Ja esat jau reģistrējies Coral Club, izmantojiet esošās pieejas.